List-mani = Kontrollbehov

Jag blir tokig på mig själv. Allt ska jag hålla reda på! Jag ska inte glömma ngt, helst inte mig själv i alla fall. Jag vaknar på nätterna med ett "Åh jag får inte glömma" sen kan jag inte somna om för att jag är rädd för att jag glömt ngt annat!

Så min räddning är LISTOR! Fredrik skrattar åt mig och min syster hånskrattar åt att jag är en "listare". Jag har listor för allt;

.. Långa projekt i huset
.. Korta projekt i huset
.. Saker som inte är klara
.. Ideér på vad jag vill (men inte lyckats få igenom)
.. Inköpslista
.. Städlista
.. Saker som ska handlas på Ullared
.. Saker som ska handlas till Husvagnen
.. Ofta en packlista
.. Och... en lista för att komma ihåg mina listor... nej det har jag inte men det skulle behövas!

Jag skriver en lista på vad som ska göras, vem som ska göra det och när, tror ni det hjälper??? Jag blir ju av med dom eller blir det kladdigt så får jag skriva ny! Och då blir jag rädd om jag glömt ngt som stod på förra listan :O

Finns ett ord för min "List-mani" KONTROLLBEHOV!


Kommentarer
Postat av: Martina

Jag känner igen det där, mina listor ligger utspridda i hela huset!! Men för det mesta låter jag dem sitta kvar i blocket jag har på kylskåpet, så håller jag reda på listan i alla fall. Sen att jag glömmer ta med den när jag åker och handlar är en annan sak. =) Packlistor och fixarlistor har jag ett särskilt block för, försöker undvika lösa papper, för de bara försvinner. Saker vi behöver brukar jag skriva upp i mobilen..

Känner igen det där att bli skrattad åt, men i somras fick jag skrattta tillbaka. Paret vi åkte och campade med hade glömt hälften medan vi hade ALLT!!! =)

2010-05-12 @ 11:17:17
URL: http://tankarbytina.blogg.se/
Postat av: Helen

haha.....listor....vad hjälper det! Helt plötsligt så står du inför faktum att du måste skriva en lista för att komma ihåg vad du ska skriva på dina listor.

Jag tror att det handlar om att vissa saker som skrivs på listorna inte hade behövts vare sig inhandlas eller åtgärdas pga av att tiden har tagit ut sin rätt. Jag tror att problemet för listmänniskor är att listan blir ett sätt att komma ihåg mkt mer än vad man behöver!



Att vissa människor skriver listor när andra inte gör det handlar om personlighetsdrag. Det blir som ett system för någon medans det för andra blir ett hinder för kreativitet. DEt finns inte rätt eller fel- det finna bara olika behov.



Behöver jag säga att jag absolut inte är en listmänniska? :-)

2010-05-12 @ 15:57:22
Postat av: Anonym

Hej!

Ett litet tips!

Om du gillar tv så finns det en nystartad tvsida som heter:

http://tvminnen.blogg.se

Du kan själv vara med och tycka till och påverka vad det ska stå om där.

2010-05-12 @ 19:16:33
Postat av: Petra

Listor ja! Jösses hur skulle mitt liv se ut utan listor? Förmodligen precis likadant som nu ;)

Jag har listor på ALLT! Fast det där med olika block för olika listor var ju en superbra idé. En uppgradering hahahahahaha! Blir till att shoppa fler böcker. Vilket ju i sin tur är underbart! Älskar att köpa anteckningsblock!! Men allvarligt talat så känner jag mig mindre stressad när jag har allt på papper.Blir liksom mer plats i hjärnan till annat när jag inte behöver komma ihåg allt och sedan komma ihåg att komma ihåg och allt det där ;))

Kramar kan jag dock komma ihåg att skicka utan skriva det på listan

Kram

2010-05-13 @ 10:39:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0