Läxors vara eller icke vara

Petra har problem hemma... lillkillen vill inte göra sina läxor! Hon behöver stöd och tips, kolla in till henne och skriv några peppande ord. Jag skrev vad jag tyckte och är väl ganska kritisk till läxor märkte jag när jag kom igång....


Läxor är djävulens j**la påhitt. Att dom stackars barnen ska sitta och pumpa in kunskap hela dagarna för att sen fortsätta när dom kommer hem. Orkar vi  vuxna jobba en hel dag för att sen komma hem och fortsätta på kvällen? Då blir man ju ett monster, stressig och tjurig. Jag undrar om det är så att de barnen som inte hinner med det dom ska i skolan har det ju jobbigt, ska ta igen hela tiden och får en inre press. Varför inte sätta in mer resurser i skolan och ge dessa barnen en timme efter skolan med lärare till sitt förfogande. Nej det kostar ju pengar och resurser....
Cornelia har börjat en läxfri skola och har just den modellen och vilken skillnad det är på henne!
Och ska vi inte uppmuntra barn till rörelse och lek så mkt som möjligt? Motorik tränar inlärning, eller hur Petra ;)
Nej, låt ungarna sitta hela dagen för att sen komma hem och fortsätta och dessutom bli ovän med hela släkten..
Blä.... Ja jag erkänner, jag är kritisk mot läxor för jag tycker att det ska ingå i skoltiden, hellre en timme längre med obilgatorisk läxläsning på skolan....
Ansvarstagande för sina läxor och studier kan man lära sig på andra sätt, men en liten försteklickare ska väl tycka skolan är rolig, spännande och utmanande?

Nu får jag säkert hela lärarkåren efter mig.. Just bring it......


Kommentarer
Postat av: petra S

Jag kan inte annat än hålla med dig! Läxor är skit!! Först ska dom sitta och vara på topp i alla dessa timmar, sitta stilla och lyssna ska dom också, sen när dom väl kommer hem vid halv fem ja då ska dom fortsätta plugga!!Nä, lägg till timmar på lärarnas schema så att dom kan få ev. läxhjälp i skolan eller varför inte skita i det helt o hållet, göra allt på lektionstid så som vi gör med vårt jobb.

2010-10-01 @ 19:28:15
URL: http://petrasimon.blogspot.com/
Postat av: Ellen

Jag håller med dig Malin..Läxorna ska ingå i skoltiden inte på barnens fritid.Du har rätt, man kan bara gå till sig själv..Arbeta hela dagen sen komma hem och fortsätta?!- Nej tack!! O visst ska en kille/tjej som precis börjat skolan tycka det är det spännande som finns.. Jag skriver på upproret!!(när det kommer alltså ;) )Kram

2010-10-01 @ 21:24:27
Postat av: Helena

Klart att en lärare måste kommentera detta....

Först undrar jag försiktigt när ni var med era barn i skolan en heldag sist? För jag känner inte alls igen bilden ni ger. Sitta still och lyssna hela dagar? Vara på topp hela tiden? Läxor i första klass som är betungande?? Min erfarenhet av de yngre barnen är att de tigger och ber om läxor och att föräldrar undrar varför de inte har mer läxa än vad läraren vill ge.

Sedan är väl inte jag en extrem förespråkare för just läxor, jag vill att barn ska ha fritid på sin fritid också! Men att BEFÄSTA kunskap, som till exempel att plugga in glosor i ett främmande språk eller plugga in faktakunskap skulle vara rätt omöjligt under skoltid, eftersom alla barn behöver olika lång tid till detta och olika metoder.

Hur menar du med att de kan lära sig att "bli ansvarstagande" för just läxor om de inte ska ha några??

På min skola erbjöd vi förresten läxhjälp efter skoltid hela förra året, det kan vi väl inte va ensamma om?

OCH det finns MÅNGA jobb som kräver att man för- och efterarbetar massor hemma och inte kan lämna jobbet efter sin åttatimmarsdag(bland annat mitt :))

Tycker nog att ni tog i lite.... måste inte vara svart eller vitt. Gråzoner och "lagom" kan va rätt bra det oxå.

kram kram från "lärarkåren" ?

2010-10-01 @ 22:34:33
Postat av: Helen

Svar till Malin: Jag är helt enig med dig i dina tankar. Mitt barn har haft ett rent helvete under grundskolans alla år pga av läxorna.Som dyslektiker och dyskalkiliker är det sannerligen ingen dans på rosor. Vi har kämpat, bråkat och gråtit oss igenom 9 långa år.

Idag går han på en skola där man tar hänsyn till hans hinder och inte anser att det handlar om ansvar att göra läxor. Det är jag oerhört glad för.I hans nya skola så tillsätter man resurser, tar hänsyn till hans hinder och ser honom som människa. Han tillhör för första gången inte en grå massa av barn som tillhör problemkategorin.



Till Helena som i detta inlägg svarar för hela lärarkåren: Din skola är inget undantag för min sons. Det är samma läroplan,samma trångsynta synsätt som vi råkat ut för vad jag kan förstå av ditt resonemang. Så vänligen gör inget sken av att du vet hur det är. Du pratar om din bild som lärare. Du pratar inte om den bilden som vi föräldrar har. Att befästa kunskap handlar inte om ansvar. I min sons fall handlade det om att han efter en lång skoldag, där han fått kämpa sig igenom alla timmarna av intryck och press,skulle fortsätta samma arbete som under dagen. Hans kapacitet var på kvällen helt uttömd vilket rämnade hela hans självbild, självförtroende och kämparglöd.Det var inte jag som gav honom denna bild utan det var lärarna i skolan som delade din syn. Eftersom du nu pratar för hela lärarkåren så har jag bara ett budskap: Öppna ögonen för nya metoder! Om ni lärare gör ert jobb på skoltid så jag kan göra mitt, min son sitt och så kan vi ägna våra kvällar och helger åt sådant som gör gott i själen!



Dessutom har jag en son till som inte lider av dessa problem utan har haft helt andra förutsättningar. Har det varit någon skillnad? Inte mkt- för "duktiga" elev är det oerhört lätt att läxor istället leder till prestationsångest.

Barn/ ungdomar bör vara lediga och unna sig åt sociala samspel med andra kamrater och familj på sina lediga tider. Det mår vi alla bra av.

2010-10-02 @ 15:41:34
Postat av: Petra A

Helena: Tänker inte göra någon längre kommentar som svar på din kommentar. Måste dock säga att på de två skolor som mina barn gått har det inte existerat någon form av läxhjälp, vilket i mitt fall ändå inte hade varit en lösning (men det är en annan historia). " Läxor i första klass som är betungande?? Min erfarenhet av de yngre barnen är att de tigger och ber om läxor och att föräldrar undrar varför de inte har mer läxa än vad läraren vill ge." Min son har i veckan haft läsläxa, skrivläxa och liiite matte. Det tycker jag är minst två läxor för mycket när man går i ettan. Och visst finns det dom som ber om det . Låt oss säga att även om 99% av barnen ber om mer läxa så hjälper det inte den kvarstående procenten som har det tufft på den fronten. Det är just detta synsättet som jag hade önskat att skolan lärde mer av från förskolan.... Individuellt tänk. En grundläxa och sedan "extraläxa" för de barn som vill. Som i grund och botten går ut på detsamma som grundläxan. Befästa kunskapen. Många försteklassare ser bara "äventyret läxa" som det spännande och ber inte om läxa för att få mer kunskap.

Nu blev det långt iaf men jag måste tillägga att jag är med mina söner i skolan minst en gång per månad. Håller heller inte med om att dom måste sitta still och lyssna hela dagen och vara på topp jämt.

Sedan var det ju det där med att lämna jobbet på jobbet. Som lärare bör du kunna avsluta efter åtta timmar. Den tiden är ju beräknad för att hinna med hemarbetet också. Annars är det ju en förhandlingsfråga som du bör ta upp med din ledning. Menar du känslo-och tankemässigt så är det en sak som man kan träna upp och som är ett måste om man ska hålla i yrket och samtidigt ha energi kvar till sin familj.

2010-10-02 @ 16:07:38
URL: http://peaz-peaz.blogspot.com
Postat av: Malin

Här blev det visst heta diskussioner...



Helen, jag vet hur du/ni fått kämpa, all eloge för er! Du har agerat lärare på kvällstid för din underbara son. Jag hoppas att du kan se att din lön blir att du får se att han kommer att lyckas! Och han kommmer att vara dig evigt tacksam för din kämparanda! Va aldrig tyst!



Helena; Jag har full respekt för er lärare och vet att ni gör ert bästa i alla lägen. Alla har dock inte kommit så långt i sitt tänk som du. Ni gör verkligen ett fantastiskt jobb. Jag vet att den "nya skolan" inte kräver stillasittande barn hela dagarna och att dom verkligen får göra sig hörda. Min son hade turen att ha det bästa arbetslaget (i mina ögon) som ej förespråkade läxor. Jag har dock suttit med en förtvivlad tonåring som inte haft det så lätt i alla ämnen, och ska erkänna att jag har inte haft kunskapen att kunna hjälpa henne för jag kan inte (trots allt 100 år sedan jag gick i nian...).. Jag jobbar inte som lärare och förstår mig inte på pedagogiken. Vi har blivit så mkt ovänner på grund utav detta.

Vaför skulle man inte kunna befästa glosor etc på en lektionstimme som är för läxläsning? Om dom sitter i grupp och läser läxor tillsammans har dom t.o.m någon som kan hjälpa dom om man inte hänger med,man får ett naturligt grupparbete och samarbete.

Med att lära sig ansvarstagande menar jag att: Läxor är ett sätt för barnen att lära sig ta ansvar. Dom ska få med sig böcker och uppgifter hem. Dom måste ta ansvar för den uppgift dom fått sig tilldelade.

Jag trodde faktiskt att inom er arbetstid låg rättning etc efter barnen slutat skolan, men jag ber om ursäkt om det inte är så.

Jag tycker inte att våra åsikter är svart och vita, vi ser väl möjligheter? Jag tycker att det är tokigt att vi får rollen på oss som läxläsare, vi har inte den utbildning, kompetens och kunskap som ni lärare besitter.



Petra, jag håller med, låt de barnen som vill ha läxor få det! Låt de andra barnen få mogna i sin takt. Jag har sagt att den nya skolan är den egna individens skola, men nog inte alltid i detta hänseende. Vi är alla olika, till och med vi föräldrar.

2010-10-02 @ 16:34:47
URL: http://fnulanbulan.blogg.se/
Postat av: Helena

Till Helen:



Jag svarar definitivt inte för hela lärarkåren, jag skrev att EN lärare måste ju kommentera detta. Och som svar till Malins "nu får jag väl hela lärarlåren efter mig" skrev jag kram kram från lärarkåren med ett ? - inte helt allvarligt menat.

Jag tycker det är beklagligt att så många föräldrar är missnöjda med skolan. Jag tycker nog att jag har erfarenhet av BÅDA världarna, jag har varit lärare i 13 år och mamma i elva. Ett av mina barn har haft det svårt i skolan och är utredd för dyslexi. Jag tror att det handlar om dåliga skolor och/eller dåliga pedagoger som ni har råkat ut för du och dina söner, för jag känner verkligen inte igen varken mitt jobb eller någon av mina båda barns skolor.

Jag tror det handlar om dålig skola, egentligen hade nog läxor gjort varken från eller till kanske? Jag tar väldigt illa vid mig av att bli ansedd som trångsynt och att jag ska öppna ögonen för nya metoder?! Med dom barnen jag jobbar med arbetar jag i allra högsta grad för att alla ska må bra, jobba efter sin individuella förmåga, efter de förutsättningar de har och för att alla ska utvecklas på sitt sätt. Och vi sysslar definitivt med socialt sampel i skolan.

Det som blir lite komiskt i sammanhanget är att jag skrev, vilket är helt sant, att jag inte är någon förespråkare för läxor eftersom jag månar om barns fritid- men det missade de flesta helt. Känns som sagt som detta inte handlar om läxors vara eller icke vara (vilket var det blogg och mitt svar handlade om) utan om missnöje med skolan och/eller lärare i sig.

2010-10-02 @ 20:09:35
Postat av: Helen

Till Malin; TACK, tack du underbara syster för att du säger detta. TACK för att du lyfter detta ämne.Jag kan lova dig att jag aldrig kommer vara tyst när det gäller detta.Jag är hellre hatad av lärare och rektorer än anklagad av mina barn för att jag inte reagerade och "slogs för deras skull".



Till Helena,



Vi har båda rätt till våra uppfattningar. Du har såklart rätt att uttrycka din åsikt både som lärare och mamma. Men jag skulle vilja be dig separera dessa för att förstå det jag försöker säga, om så bara för en liten stund.



Det var nämligen denna meningen som fick mig att gå i taket:"Men att BEFÄSTA kunskap, som till exempel att plugga in glosor i ett främmande språk eller plugga in faktakunskap skulle vara rätt omöjligt under skoltid, eftersom alla barn behöver olika lång tid till detta och olika metoder. "...

Det är då jag blir så fruktansvärt förbannad och ledsen på skolan. Just denna meningen säger att barn som redan har det tufft ska ha det även på fritiden för skolan hinner inte med. Vad är det för resonemang?

Menar du då att jag som mamma skulle ha bättre metoder på kvällstid än du som utbildad pedagog? Det tror jag verkligen inte. Jag vill inte behöva "plåga" min son med taffliga försök att förklara hur man gör uträkningar med mellanled som ett exempel. Eller glosor på spanska när han inte ens kan stava eller uttrycka sig på det svenska språket. Det är just denna inställning som skolan behöver förändra.Här behövs nya metoder och framförallt ett nytt tankesätt!



Jag beklagar att din son har problem som lett till att han behövt gå igenom en utredning. Min förhoppning är att ni får de svar som gör att han på ett eller annat sätt får en dräglig skoltid.

Vi fick vänta 7 år på att skolan skulle acceptera mina önskemål om utredning för lärarna förklarade hans problem med omognad och koncentrationssvårigheter. Dom hade fel hela tiden! Dom hindrade honom att få hjälpmedel och stöd ända till han började 7:e klass.Dom gjorde taffliga försök att reda ut en rent kaotisk situation. Dom hade vare sig kompetens eller förmåga att se det jag såg.

Detta är dina nuvarande kollegor i branschen- det är inte i dåtid utan alldeles färska uppgifter. Kanske har du en fördel här som är lärare, kanske lyssnar dom mer på dig än dom gjorde på mig. Jag hoppas det för din sons skull.



Självklart jobbar ni med det sociala samspelet i skolan men det sker mellan ihopsatta grupper och inte av fria val människor emellan. Det gör att jag förspråkar skolfri/läxfri fritid!

Låt mitt barn få göra egna val när han är ledig. Låt honom välja kamrater och välja vad han vill göra. Låt mig som mamma få ha samtal som inte bygger på vad han måste göra för att "duga i skolan". Låt mig få krama mitt barn för att vi har mysigt tillsammans och inte för att trösta honom för att han ligger efter i skolan.



Med all respekt Helena, ni är inte alla stöpta i den form som gör att ni tänker på hela perspektivet av barnets liv. Jag är glad att du gör det och hoppas att du samtalar om detta med dina kollegor eftersom du uppenbarligen har en vy av båda sidorna.



//Helen

2010-10-02 @ 21:15:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0